maanantai 11. maaliskuuta 2013

Parempi Koli kuin Vantaa

Otsikon perusteella voi jo arvata mitä on tulossa. Koli siis voitti vuoden retkikohteen tittelin saamalla nettiäänestyksessä noin neljäsosan 5700:sta annetusta äänestä. Onnea Kolille! Finalisteja kisassa oli yhteensä kymmenen ja tulimme siis toiseksi. Mistä niin päättelin? Koska muiden finalistien äänimääriä ei julkaistu, voimme itse tehdä tulkinnan, että sijat 2-10 tarkoittaa 2.

Toinen ja meidän kannalta tärkeämpi koitos on edessä. Metropoliselvitysporukka on repäisemässä Tuusulan palasiksi ja Ruotsinkylä Focus-alueen naapurissa olevana olisi menossa Vantaan peräkyläksi. Ei muuten ole ollenkaan hyvä idea mielestäni. Enkä ole ainoana tätä mieltä.

Metropoli meille kaikille, kuuluu selvityksen otsikko. Voiko pahemmin olla juttu pielessä jo otsikosta alkaen? Selvitys on semmoista soopaa, ettei sitä paranisi ihmisten ilmoille päästää. Helsinki on sössinyt omat asiansa ja Vantaa siinä sivussa Espoon kanssa ja tuossa järjestyksessä. Vantaalla ei ole edes merenrantaa, joten tilanne lienee kehnoin. Pakoon ei pääse kuin tietä pitkin, tai ehkäpä jokea myöten, mutta sekin laskee mereen Helsingin kautta.

Näillä kolmella on se ongelma, että hyvätuloiset muuttavat pois ja tilalle tulee pienituloisia. Metropoliselvityksen keinoilla otetaan muuttokohteidet maat metropolihallinnon kaavoituksen alle ja "köyhiä" varten tehdään vuokra-asunnot, joihin metropolihallinto valitsee asukkaat. Miten mieleeni tuleekaan muinaiset itäblokin valtiot, joissa kansalla täysi vapaus muuttaa mihin tahansa valtiovalta heidät määräsi asumaan. Ellei muuttanut, siperia opetti kuuliaiseksi. Vaaleissakin sai äänestää vapaasti alueensa ainoaa ehdokasta ja ehdokkaita oli saman verran kuin valittujakin. Hienoa demokratiaa, jota Kataisen hallitus aikoo toteuttaa nyt Suomessa. Tämän päivän lööpin mukaan pääministeri uhkaa hajottaa hallituksen, jollei muut ministerit hypi hänen tahtonsa mukaan. Olisiko Jyrkille kannattanut sittenkin antaa lapsena oma nalle?

Tämä metropoliselvitys näyttää jo omilla sivuillaan kuinka demokratia ja osallistuminen on kaavion ulloimmalla kehällä muutos- ja arviointikriteereissä, kun sen pitäisi olla minun mielestäni keskiössä. Pakkoliitoksiin ei kuulemma mennä, ellei painavat syyt sitä vaadi. Osakuntaliitoksiin voidaan mennä ilman painavia syitä ja vastoin kuntien tahtoa. Keppinä voidaan käyttää valtionosuuksien leikkauksia, tosin Tuusulassa se keppi ei tehoa, koska valtionosuudet eivät missään muualla ole niin pient kuin Tuusulassa. Tuusulan velka on naapureita pienempi ja sopeutuksia tehty vuosien kuluessa. Nyt se olisi sitten haluttua aluetta, koska on hoitanut asiansa hyvin.

Metropoliperusteina käytetään mm. seuraavia:
1. Kansainvälinen kilpailukyky. Se nyt on kuitenkin enemmän kiinni osaamisesta kuin metropolihallinnosta.
2. Kaavoitus. Helsigissä lienee kaikki jo kaavoitettu, eli oma moka heidän kannaltaan.
3. Työssäkäynti ja liikkuminen. Tehdään moottoriteiden keskikaistojen väliin pikaraitiotiet tai metrot ja liikenne sujuu nykyisillä väylillä.
4. Asuntotuotanto. Katetaan samalla moottoritiet, jolloin pysäköinti saadaa talojen alle ja kiskoliikenne talojen väliin. Ei tarvitse hangessa kävellä ja tietä aurata.
5.Maahanmuutto. Ei kai nyt kaikki maahanmuutto tule metropolialueelle? Haloo!
6. Sosiaalinen eheys ja segregaatio. Koulutus, työ ja kansalaisvaikuttaminen auttaa näissä. Metropoleissa ongelmat kärjistyvät.

Pikkaisen käy sääliksi tuon kuntaministerin puolesta. Nuorehko ihminen joutui liian ison tehtävän eteen ja ylpeys ei kuitenkaan anna periksi tunnustaa tosiasioita. Tuo selvityksen malli ei kerta kaikkiaan sovi kaikille. Helsingille se sopii, koska se saisi ryövättyä muualta lisää maata, kuten aiemmin Sipoolta. Asukkaiden vaikutusvalta vähenisi ja päätökset olisivat sen mukaisia. Selvitysryhmään kuulunut Keravan entinen kaupunginjohtaja Rolf Paqvalin totesikin nykyisenä helsinkiläisenä, ettei ole vielä löytänyt mitään keinoa vaikuttaa asuinalueensa asioihin. Tätäkö koko hommalla haetaan? Viedään kansalta viimeisetkin keinot vaikuttaa.

Ei kommentteja: